Sølvmedaljer til Tasty Beans UB

Ungdomsbedriften Tasty Beans UB vil selge kaffe på t-banestasjoner via en to meter høy designet kaffekopp. For denne forretningsidéen vant Dønski-elevene i Entreprenørskap, Sander Henriksen, Kristoffer Hjellum Alfredsen og Martin Refsnes, flere priser på årets Gründerexpo.

Tekst og foto: Ann Kristin Ernes

Samarbeid med næringslivet

Blant nesten 300 elev- og ungdomsbedrifter kunne guttene reise hjem med to sølvmedaljer i kategoriene «Beste markedsføring» og "Størst verdiskapingspotensiale". I tillegg ble ungdomsbedriften nominert til "Beste samarbeid med næringslivet" av ni jurymedlemmer fra næringslivet.

Tasty Beans har hatt et utbredt samarbeid med store aktører i næringslivet som Oslo Sporveier, Friele, Orkla, Mattilsynet og snekkere om bygging og montering. Guttene har utført markedsundersøkelser tidlig på morgenen på Kolsås og Østerås t-banestasjon for å kartlegge om reisende vil ha rykende fersk morgenkaffe på vei til jobb.

 -Ut fra svarene fikk vi fort en oversikt over hvor ofte folk vil kjøpe kaffe og hvor mye de er villig til å betale, sier daglig leder i ungdomsbedriften, Sander Henriksen.

Til tross for at guttene møtte på mange «morgengretne» pendlere, er daglig leder fornøyd med at de fleste tok seg tid til å svare på de tre enkle spørsmålene rundt behov og pris. Gjønnes, Kolsås og Østerås er de mest aktuelle t-banestasjonene. Flere hundre reisende bruker disse stoppene hver dag som fremkomstmiddel.

-Markedsundersøkelsen bekreftet en teori vi hadde. Det er et manglende tilbud på kaffe i Bærum. Derfor har vi troen på at denne nyskapende idéen vil revolusjonere forbrukermarkedet, sier markedssjef Martin Paxal Refsnes.

Lønnsomhet

Guttene har budsjettert med en oppstart/installasjonskostnad på mellom 80 til 120 000 kroner. En folie skal dekke kaffemaskinen med ungdomsbedriftens eget design, men der Friele og Sporveiens logoer skal ha sin plass. Samarbeidspartnerne får dermed gratis markedsføring mot at Tasty Beans leier gratis plass og får gratis varer (kaffe og kaffeautomat/vedlikehold). Om noen tegner eller tagger på den er det ikke store beløpet som skal til før folien enkelt kan byttes. Kaffeautomaten er overvåket av Sporveiens kameraer.

Økonomisjef  Kristoffer Hjellum Alfredsen anslår at kaffen vil koste 20 kroner per kopp. Fortjenesten er 17 kroner, mens de resterende tre kroner skal dekke leie av vann og strøm samt betalingsløsning. Friele skal levere kaffemaskinen og kaffebønner gratis, mens guttene står for rengjøring og drift hver dag og henting av kaffen hos Friele en gang i måneden. Ved feil på maskinen kommer teknikere fra Friele som låser seg inn selv og fikser problemet.

Selv om guttene er storfornøyde med to sølvmedaljer, er de likevel skuffet over at de ikke vant prisen "Beste samarbeid med næringslivet".

-Vi samarbeider med store aktører i næringslivet som omsetter for milliarder av kroner i året, sier Refsnes.

Tasty Beans er allerede i samtale med flere mulige investorer. Neste skritt for guttene blir økonomistudier og omdannelse av ungdomsbedriften til AS.